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Vol. 3, No. 2 (Fall 1995)

Papers / Articles


Towards a UN Rapid Reaction Capability

André Ouellet

50 years ago the international community gathered to form the United Nations. Today many are considering ways to improve its effectiveness in global affairs. One such consideration is the development of a rapid-reaction capability so that the international community will be able to respond more quickly to crises and conflicts. The author identifies the need for a rapid reaction force and lays out a proposed framework for its operation.

Il y a 50 ans, la collectivité internationale s'est réunie pour fonder les Nations unies. Aujourd'hui, un grand nombre examinent des moyens d'améliorer son efficacité dans les affaires mondiales, notamment l'élaboration d'une capacité de réaction rapide qui permettrait à la collectivité internationale de réagir plus rapidement aux crises et aux conflits. L'auteur cerne la nécessité d'une force de réaction rapide et expose un projet de cadre de fonctionnement.


Projecting Canadian Values and Culture: An Episode in the Making of Canadian Foreign Policy

John B. Hay

The Chrétien Government's identification of the projection of Canadian values and culture as one of the three pillars of Canadian foreign policy objectives, represents a departure in official definition in terms of former policies. However, it does not appear to be apparent what is meant by the new policy pronouncement. The author traces the development of the Canadian culture and values promotion policy through DFAIT and reflects on the confusion surrounding the ambiguity of the policy itself during the Chrétien Government's 1994 foreign policy review.

Le gouvernement Chrétien a cerné la projection des valeurs et de la culture canadiennes comme l'un des trois piliers des objectifs de la politique étrangère du Canada, ce qui représente une dérogation à la définition officielle par rapport aux anciennes politiques. Toutefois, on ne semble pas trop savoir au juste ce que l'on entend par le nouvel énoncé de politique. L'auteur retrace l'élaboration de la politique de promotion de la culture et des valeurs canadiennes par l'entremise d'AêCI et fait le point sur la confusion entourant l'ambiguïté de la politique même lors de l'examen de la politique étrangère par le gouvernement Chrétien en 1994.


The Canada-India Nexus: Trade and Development Assistance in Canada's New Foreign Policy Framework

Martin Rudner

The 1950's and 1960's witnessed an intensive diplomatic relationship between Canada and India, based on development co-operation, immigration to Canada, and the establishment of educational, cultural and scientific linkages. Since then, owing to a number of reasons, the two countries have adopted increasingly divergent positions on many international issues. The author assesses the Canadian Government's response to declining trends in Indo-Canadian relations in light of Canada's new foreign policy priorities and suggests means of addressing the complex demands of India's dual developmental agenda.

Les années 1950 et 1960 ont été témoins d'intenses rapports diplomatiques entre le Canada et l'Inde, fondés sur la coop´ration en matière de développement, l'immigration au Canada et l'établissement de liens éducatifs, culturels et scientifiques. Depuis, pour divers motifs, les deux pays ont adopté des positions de plus en plus divergentes sur nombre de questions internationales. L'auteur évalue la réaction du gouvernement du Canada au déclin progressif des rapports indo- canadiens à la lumière des nouvelles priorités du Canada sur le plan de la politique étrangère et propose des moyens de satisfaire aux exigences complexes du programme de double développement de l'Inde.


The Press and Canadian Foreign Policy: A Re-examination Ten Years On

B.E. Burton, W.C. Soderlund & T.A. Keenleyside

This article analyzes six Canadian newspapers' coverage of Canadian foreign policy over the last half of 1992, exploring the changes that have occurred since a similar study in 1982. It demonstrates that there was a substantial decline in the volume of coverage; an increase in reliance on Canadian sources, but also on the Canadian Press; a persisting concentration on economic issues at the expense of adequate coverage of political-security questions and such themes as human rights, Third World development and the environment; an enhanced focus on Canada-US relations along with a relative neglect of the rest of the world; and a continuing preoccupation of the French language newspapers with the international role of Québec. The authors suggest possible initiatives to improve the quality of international coverage and the press' capacity to influence the Canadian foreign- policy process.

Cet article analyse la couverture que six journaux canadiens ont accordée à la politique étrangère du Canada au cours du deuxième semestre de 1992, explorant les changements qui se sont produits depuis une étude semblable en 1982. Il fait la preuve d'une forte baisse du degré de couverture; d'une hausse de la confiance envers les sources canadiennes, mais aussi la Presse canadienne; d'une concentration persistante sur les questions économiques au détriment d'une couverture adéquate des questions relatives à la politique ou à la sécurité et de thèmes comme les droits de la personne, le développement du Tiers-Monde et l'environnement; de l'accent accru sur les relations canado-américaines et d'une négligence relative du reste du monde; d'une préoccupation constante des journaux de langue française pour le rôle international du Québec. Les auteurs proposent diverses initiatives en vue d'améliorer la qualité de la couverture internationale et la capacité de la presse d'influer sur le processus de la politique étrangère du Canada.


Choice and Strategy in Canadian Foreign Policy: Lessons from the Postwar Years, 1946-1968

John Hilliker & Donald Barry


Canada and the Reform of International Organizations: Visions for the Future

Evan H. Potter