Vol. 6, No. 3 (Spring 1999)
Feature Essays
- Round Table on Canadian Foreign Policy
Maxwell Cameron - State Trading and the WTO: Reforming the Rules for Agriculture
William Miner - The Impact of Post-Cold War Politics on the Trading System: Implications for Canadian Foreign and Trade Policies
Martin A. Roy - Caution Warranted: Niche Diplomacy Assessed
Heather A. Smith - Niche Making and Canadian Peacekeeping
Duane Bratt - Against Crusading: The Ethic of Human Security and Canadian Foreign Policy
William W. Bain - Canada and NATO Enlargement
Christopher Anstis - A Survey of Canadian Countertrade Practices with Latin American and Caribbean Countries
Nicolino Strizzi, G.S. Kindra & Charles V. Svoboda
Commentary / Commentaire
- Canadian Intelligence: An Insider's Opinion
Alister Hensler
Policy Options / Options politiques
- Report From the Calgary Round Table: Helping to Develop a Canadian Policy Discussion on the Americas
Canadian Center For Foreign Policy Development - Report from the round Table on Human Security and Water Conflict
Canadian Center For Foreign Policy Development - Sierra Leone: The Forgotten Crisis
Canadian Center For Foreign Policy Development
Book Reviews / Critiques de livres
Round Table on Canadian Foreign Policy
Moderator: Maxwell A. Cameron
In the Spring 1998 edition of CFP, Mark Neufeld provided a critical review of Kim Richard Nossal’s The Politics of Canadian Foreign Policy (1997) and Andrew F. Cooper’s Canadian Foreign Policy: Old Habits and New Directions (1997), texts that are destined to be central to the teaching of Canada’s foreign policy. In this edition, Nossal, Cooper and Neufeld, along with Heather Smith, David Black and Maxwell Cameron, discuss some of the issues raised in the review. Focusing on the teaching and practice of Canadian foreign policy, the participants examine how and why undergraduate students should be taught about Canada’s foreign policy. In this context, they range widely, examining the relationship between theory and practice, the utility of theoretical categorizations, the nature of "democratization" as the term is applied to foreign policy, and the implications of dissent within the academy. As Andrew Cooper observes "disagreement in itself" does not "preclude either an intellectual conversation or some degree of mutual admiration." The themes touched upon in this lively and collegial debate will doubtless provide stimulation for further discussion of the teaching and practice of Canadian foreign policy.
Dans le numéro du printemps 1998 de La politique étrangère du Canada, Mark Neufeld se livrait à un examen critique de deux textes, The Politics of Canadian Foreign Policy de Kim Richard Nossal (1997) et Canadian Foreign Policy: Old Habits and New Directions d'Andrew F. Cooper (1997), destinés à servir de référents pour l'enseignement de la politique étrangère du Canada. Dans le présent numéro, Nossal, Cooper et Neufeld se joignent à Heather Smith, David Black et Maxwell Cameron pour discuter de certains éléments mis en exergue par cet examen. En axant leur propos sur l'enseignement et la pratique de la politique étrangère canadienne, les participants exposent et justifient comment il conviendrait d'enseigner la politique étrangère du Canada aux étudiants de premier cycle. Dans ce contexte, ils élargissent leur discours en examinant le lien entre la théorie et la pratique, l'intérêt des catégories théoriques, la nature de la Adémocratisation@ selon l'acception utilisée en politique étrangère, et les conséquence des dissensions au sein des milieux savants. Comme le relève Andrew Cooper, Ale désaccord lui-même n'empêche ni la conversation intellectuelle, ni une certaine admiration mutuelle@. Les thèmes abordés à l'occasion de ce débat animé et collégial sauront sans nul doute stimuler de plus amples discussions sur l'enseignement et la pratique de la politique étrangère canadienne.
State Trading and the WTO: Reforming the Rules for Agriculture
W. M. Miner
This paper reviews the use of state trading enterprises (STEs) in agricultural trade. The issue is particularly relevant in light of the upcoming multilateral negotiations on agricultural trade reform. Miner suggests that the agricultural trade reform process offers the prospect of a substantial advance in opening markets for farm products and eliminating the use of trade-distorting support. However, he warns that the potential impact of agricultural STEs on imports, exports and market competitions must be considered. Miner concludes that the prospect for a substantial improvement in market access for agricultural products and the elimination of trade distorting subsidies would be enhanced by the negotiation of additional disciplines relating to the export and import activities of STEs, and their competitive behaviour.
Ce texte étudie le rôle dévolu aux sociétés commerciales d'État dans le commerce des produits agricoles, une question particulièrement pertinente à la veille de négociations multilatérales sur la réforme du commerce des produits agricoles. Miner pose que ce processus de réforme offre la perspective d'une ouverture substantielle des marchés pour les produits agricoles et d'une élimination du recours aux mesures de soutien ayant un effet de distorsion sur les marchés. Il postule par ailleurs que l'impact que les sociétés commerciales d'État dans le secteur agricole pourraient avoir sur les importations, les exportations et la concurrence entre marchés doit être pris en compte. Miner conclut que la négociation d'un régime de régulation des activités d'exportation et d'importation de ces sociétés d'État, ainsi que de leur positionnement concurrentiel, rendrait meilleure encore la perspective d'une amélioration notable de l'accès aux marchés pour les produits agricoles et de l'élimination des subventions à effet de distorsion.
The Impact of Post-Cold War Politics on the Trading System: Implications for Canadian Foreign and Trade Policies
Martin Roy
The end of bipolar competition between the US and the USSR has implications for the international trade regime and for Canada’s place within it. Strategic considerations of world politics after the cold war, Martin Roy notes, carry new threats to the international trading system that few analysts have assessed. These threats, he adds, do not stem from the decline of American "hegemony" but rather from the emergence of multiple centres of power in the international system. Unsuccessful integration of these rising countries in the future may foster insecurity and uncertainty in international politics and lead to greater protectionism. Roy details why the insecure future of the international trade liberalization process dictates a reassessment on the part of Canadian analysts and policy makers of how to strengthen the open international trade system.
La fin de la concurrence bipolaire entre les États-Unis et l'URSS a des répercussions sur le régime des échanges internationaux et la place qu'y occupe le Canada. Comme le signale Martin Roy, les considérations stratégiques de la politique mondiale de l'après-guerre froide sont porteuses, pour le système commercial international, de nouvelles menaces que peu d'analystes ont su évaluer. Ces menaces, dit-il encore, ne découlent pas d'un déclin de Al'hégémonie@ américaine, mais bien de l'émergence d'une multiplicité de foyers de pouvoir dans le système international. Si les pays émergeants ne parviennent pas à s'intégrer, l'insécurité et l'incertitude risquent de s'intensifier sur la scène de la politique internationale et, partant, de conduire à une montée du protectionnisme. L'auteur expose en détail pourquoi l'avenir incertain du processus de libéralisation des échanges internationaux exige, de la part des analystes et des décideurs politiques canadiens, une réévaluation des moyens qu'il y aurait d'ouvrir davantage le système des échanges internationaux.
Caution Warranted: Niche Diplomacy Assessed
Heather A. Smith
This article offers a critique of niche diplomacy using critical theory. The critique is based on the presumption that all policy is informed by a set of ethical and philosophical assumptions. Smith suggests that careful consideration of niche diplomacy is particularly necessary because it comes with a political agenda that legitimizes the narrowing of Canadian foreign policy in such a way that the credibility of foreign policy initiatives could be undermined. The critique examines the concept, practice, limitations, contradictions, and the long term viability of niche diplomacy. Smith concludes that Canadian foreign policy should not be dominated by niche diplomacy or similar concepts that promote a balance sheet mentality and shallow commitments.
Cet article propose une exégèse de la diplomatie des créneaux basée sur la théorie critique et dont le point de départ suppose que toute politique est éclairée par une série d'hypothèses morales et philosophiques. Smith pose qu'une étude minutieuse de la diplomatie des créneaux est d'autant plus nécessaire que celle-ci est assortie d'un agenda politique qui légitimise un resserrement de la politique étrangère du Canada à un point tel que la crédibilité même de ses initiatives de politique étrangère risque de se trouver compromise. L'auteure fait porter sa critique sur le concept, la pratique, les limites, les contradictions et la viabilité à long terme de la diplomatie des créneaux. Smith conclut que la politique étrangère du Canada ne doit pas être dominée par une diplomatie des créneaux ou une théorie similaire qui valorise une mentalité de comptable et des engagements superficiels.
Niche-Making and Canadian Peacekeeping
Duane Bratt
Functionalism, more recently niche-making, has been a core theory in the study and practice of Canadian foreign policy. Traditionally, peacekeeping has been seen as a niche for Canada in international security. The author attempts to test the theory of niche-making by assessing its implementation in international peacekeeping. The peacekeeping operations in Bosnia and Haiti are used as examples of Canada’s attempt at niche-making. Bratt proposes two main factors for Canada’s development of niches in peacekeeping: defence budget cuts and new peacekeepers. Bratt recognizes that there are advantages to Canada developing a peacekeeping niche, but identifies some serious problems with such an approach. He concludes that the consequence of niche-making in peacekeeping will be to increase Canada’s overall commitment, rather than concentrating its efforts into selected roles.
Le fonctionnalisme, et plus récemment encore la politique des créneaux, est une théorie fondamentale de l'étude et de la pratique de la politique étrangère canadienne. Depuis toujours, le maintien de la paix est considéré, dans le domaine de la sécurité internationale, comme un créneau privilégié pour le Canada. L'auteur tente une mise au banc d'essai de la théorie des créneaux en faisant le bilan de son application dans les activités internationales de maintien de la paix. Les opérations ainsi conduites en Bosnie et en Haïti sont présentées comme un exemple probant des efforts déployés par le Canada pour se ménager ce genre de créneau. Bratt avance deux facteurs principaux à l'origine de la recherche par le Canada de tels créneaux dans le domaine du maintien de la paix: les compressions budgétaires à la Défense et les nouveaux gardiens de la paix. Il reconnaît que le Canada a certes intérêt a occuper ainsi le créneau du maintien de la paix, mais il y associe également des problèmes sérieux. L'auteur conclut que l'acquisition d'un créneau porteur dans le domaine du maintien de la paix a pour effet de rehausser le niveau d'engagement total du Canada plutôt que de lui permettre de concentrer ses efforts sur certains rôles plus distincts.
Against Crusading: The Ethic Of Human Security And Canadian Foreign Policy
William W. Bain
Bain argues that efforts to include the ethic of human security as a core objective in Canadian foreign policy lack the necessary coherence required to be a useful guide for the conduct of statecraft. He examines Ottawa’s doctrine of human security and how it affects its foreign policy. Bain concludes that Canada’s doctrine of human security emphasizes norms which are often at odds with those of international society and Canada’s traditional foreign policy objectives. Moreover, he cautions against infecting Canada’s foreign policy with excessive moralism. Hence, Canadian foreign policy should not be guided by human security concerns. Rather, Canada should only pursue human security issues when the circumstances permit.
Bain postule que les efforts déployés pour faire de l'éthique de la sécurité humaine un des objectifs primordiaux de la politique étrangère du Canada n'ont pas la cohérence nécessaire pour pouvoir guider utilement l'exercice de la grande politique. Après avoir examiné la doctrine de la sécurité humaine prônée par Ottawa et ses incidences sur sa politique étrangère, il conclut que cette doctrine privilégie des normes qui sont souvent en porte-à-faux avec celles de la société internationale ainsi qu'avec les objectifs traditionnels de la politique étrangère du Canada. Par ailleurs, affirme-t-il, il importe de ne pas laisser un moralisme excessif infecter la politique étrangère canadienne qui, par conséquent, ne devrait pas être guidée par des préoccupations concernant la sécurité humaine que le Canada devrait plutôt se limiter à faire valoir lorsque les circonstances le permettent.
Canada and NATO Enlargement
Christopher Anstis
Canada’s participation in NATO is predicated on the notion of regional cooperative security. This has always been countered, Christopher Anstis argues, by the military/strategic emphasis placed on the organization by the US. He suggests that a reconsideration of the utility of the alliance in supporting Canadian foreign policy objectives is necessary. Anstis provides an historic analysis of Canada’s role in the creation of NATO, stressing the importance of both the compelling nature of Canada’s vision for the alliance, as well as its persuasive advocates such as Lester Pearson. Canada’s emphasis on non-military roles are central to key developments, beginning with Canada’s opposition to expansion of NATO in the 1950s to include Greece and Turkey on the basis that it would convert the organization into a purely military alliance of anti-communist states. Anstis suggests, however, that Canada’s current (since 1991) support for the inclusion of Eastern European nations assumes a move away from NATO as a military alliance to one of peacekeeping and crisis management. He cautions, however, that NATO is still captive to US strategic interests and this will severely limit the possibilities of transforming its purposes.
La participation du Canada à l'OTAN repose sur le concept de la sécurité régionale assurée en coopération. Cette thèse a toujours eu pour antithèse, selon Christopher Antsis, l'importance militaire et stratégique que les États-Unis accordent à cette organisation. L'auteur pose la nécessité de reconsidérer l'utilité de l'Alliance atlantique pour les objectifs de la politique étrangère du Canada. Il offre ici une analyse historique du rôle joué par le Canada dans la création de l'OTAN en mettant en relief l'importance du caractère irrésistible de la vision que notre pays avait de cette alliance, mais également de la conviction affichée par ses défenseurs dont Lester Pearson. L'accent mis par le Canada sur les rôles non militaires de l'OTAN allait être à la base de plusieurs développements prégnants, à commencer par l'opposition canadienne à l'élargissement de l'OTAN à la Grèce et à la Turquie dans les années cinquante sous prétexte que l'organisation serait ainsi devenue une alliance exlusivement militaire de pays anticommunistes. Antsis avance toutefois que l'appui actuel (depuis 1991) du Canada à une ouverture de l'OTAN aux pays de l'Europe de l'Est suppose pour cette organisation une fonction désormais moins axée sur l'alliance militaire que sur le maintien de la paix et la gestion des crises. Il formule néanmoins une mise en garde en rappelant que l'OTAN demeure inféodée aux intérêts stratégiques des États-Unis, ce qui fera grandement obstacle à l'éventualité d'une transformation de sa raison d'être.
A Survey Of Canadian Countertrade Practices With Latin American And Caribbean Countries
Nicolino Strizzi, G.S. Kindra And Charles V. Svoboda
This paper asserts that countertrade may prove to be an increasingly important marketing tool for doing business in the Latin-American and Caribbean (LAC) region. The authors suggest that in order for LAC countries to sustain ambitious industrial and economic development plans, they will increasingly resort to non-debt-creating trade and finance arrangements to ease financial pressures. This paper assesses Canadian corporate perceptions regarding countertrade with LAC countries. The recent Asian and Russian financial crises will most likely aggravate the LAC region’s funding and payments problems. This situation is highly favourable for the spread of countertrade activity. The authors conclude that if Canadian companies wish to participate more fully in the LAC region’s infrastructure development and its high levels of defence and civil procurements, they will have to adopt a more proactive approach to such non-debt-creating financing methods as countertrade.
Cette communication pose que les échanges commerciaux de contrepartie pourraient devenir, pour le Canada, un outil de marketing de plus en plus important dans la zone Amérique latine et Antilles. Selon ses auteurs, soucieux d'assurer la viabilité à long terme de leurs plans ambitieux de développement industriel et économique, les pays de cette zone vont de plus en plus avoir recours à des arrangements financiers et commerciaux sans effet aggravant sur leur état d'endettement, allégeant ainsi les pressions financières dont ils font l'objet. Ce texte analyse l'image que les milieux d'affaires canadiens se font du commerce de contrepartie avec les pays en cause. Les crises financières qui ont secoué dernièrement l'Asie et la Russie vont probablement exacerber les problèmes de financement et de remboursement de ces pays, une situation très favorable à une expansion des échanges commerciaux en contrepartie. Les auteurs concluent que si les entreprises canadiennes souhaitent prendre une plus grande part dans le développement des infrastructures de ces pays et profiter davantage de leurs importants marchés publics dans le domaine de la défense et des grands travaux d'équipement, elles devront privilégier plus activement des méthodes de financement sans effet sur le niveau d'endettement de ces pays, et notamment les échanges commerciaux réciproques.