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Vol. 4, No. 3 (Winter 1996/97)

Latin America / Amérique Latine

Research Articles / Article savants

Commentary / Commentaires

Policy Options / Options politiques


An Interview with the Minister of Foreign Affairs

Hon. Lloyd Axworthy

The Honourable Lloyd Axworthy, Minister of Foreign Affairs, speaks with Canadian Foreign Policy Editor Evan Potter on Canada's relationship with Latin America. The discussion ranges from the Helms-Burton law and Canada's relationship to Cuba to peacebuilding, democratization, free trade, and the future of the Organization of American States. The Minister highlights the growing strength of Canada's political and economic relationship with Latin America, arguing that Canada has "the same kind of global reach that a great power has without actually being a great power".

L'hon. Lloyd Axworthy, ministre des Affaires étrangères, s'entretient avec Evan Potter, le rédacteur en chef de La Politique étrangère du Canada au sujet des relations entre le Canada et l'Amérique latine. La conversation va de la loi Helms-Burton aux relations entre le Canada et Cuba en passant par l'édification de la paix, la démocratisation, le libre-échange et l'avenir de l'Organisation des États Américains. Le ministre y met en exergue la montée en puissance des relations politiques dans le Canada possède "une envergue planétaire comparable à celles des grandes puissances sans en être lui-même une".


Canada and Helms-Burton: Up Close and Personal

Peter McKenna

This article examines the controversy surrounding the Cuban Liberty and Democratic Solidarity Act (the "Helms-Burton" law) as a case study in Canadian foreign policy. The author outlines Canada's reaction to the law, examines the reasons behind the Chrétien Government's response, and makes observations about the Canada-Cuba-US relationship. The article argues that Canada's forceful reaction to Helms-Burton highlights the growing importance Of Canada's relations with Cuba and with Latin America in general. The author also observes that, in spite of the controversy over Helms-Burton, the issue has not caused lasting damage to bilateral Canada-US relations.

Cet article analyse la controverse entourant la Cuban Liberty and Democratic Solidarity Act (la "loi Helms-Burton") sous forme d'une étude de cas sur la politique étrangère du Canada. L'auteur y met en exergue la réaction du Canada, étudie les raisons qui ont motivé la réponse du gouvernement Chrétien et offre certaines constatations sur les relations entre le Canada, Cuba et les États-Unis. Il soutient que la réaction vigoureuse du Canada à l'adoption de la loi Helms-Burton fait ressortir l'importance croissante des relations que le Canada entretient avec Cuba et avec l'Amérique latine en général. L'auteur relève également que, malgré la controverse suscitée par la loi Helms-Burton, ce dossier n'a pas compromis de façon durable les relations bilatérales entre le Canada et les États-Unis.


Is there Light Ahead? Economic Crisis and Political Change in Contemporary Mexico

Thomas Legler

Mexico's peso crisis in 1994 occurred against a backdrop of persistent political shocks and was symptomatic of a deeper, more systemic transition in Mexico's post-revolutionary political order. Even though many of the regime's cornerstones have eroded, the direction of political change is unclear. The article describes how Mexico's present juncture displays simultaneous tendencies of systemic evolution, devolution, revolution, and continuity. The author concludes that despite the country's ongoing economic crisis and political problems, there are also encouraging signs that a new, more democratic political system may be finally taking hold.

Survenant dans un contexte marqué par des troubles politiques incessants, la crise du peso qui a secoué le Mexique en 1994 était symptomatique d'une transition plus profonde et plus systémique de l'ordre politique post-révolutionnaire de ce pays. Malgré l'érosion de bon nombre des piliers porteurs du régime, le vecteur du changement politique reste difficile à cerner. Cet article décrit en quoi le climat actuel au Mexique affiche simultanément des tendances diverses à l'évolution systémique, à la dévolution, à la révolution et à la continuité. L'auteur conclut qu'en dépit de la crise économique et des problèmes politiques qui continuent à frapper le Mexique, certains signes encourageants portent à penser qu'un nouveau système politique davantage démocratique est peut-être enfin en passe d'y prendre racine.


Sisyphus Ascendant? Brazilian Foreign Policy for the Coming Century

Carmen Sorger and William A. Dymond

This article examines the future of Brazilian foreign policy in the context of its recent return to relative economic and political stability. The authors evaluate Brazil's ability to sustain a credible international presence, a growing Canada-Brazil relationship, and a leading role within the MERCOSUL. The authors argue that Brazil will likely emerge in the coming years as a major regional power, although it will continue to face large obstacles before reaching its full potential.

Cet article fait l'examen du devenir de la politique étrangère du Brésil dans le contexte du retour à une relative stabilité économique et politique récemment amorcé dans ce pays. Les auteurs évaluent les possibilités qu'a le Brésil d'assumer une présence internationale crédible, de renforcer ses relations avec le Canada et de jouer un rôle déterminant au sein du MERCOSUL. Ils avancent que d'ici quelques années, le Brésil devrait normalement devenir une puissance régionale de premier ordre, même s'il demeure plusieurs obstacles importants à franchir avant qu'il parvienne à concrétiser son plein potentiel.


Third Generation Electoral Observation and the OAS/UN Civil Mission to Haiti

J. Taylor Wentges

In the field of Third World electoral observation, the "democratic" and "human rights" communities have traditionally been two solitudes, the former privileging majority protection, statistical evaluation and formal institutions, the latter emphasizing minority rights, case studies and grass roots sectors. This study uses the electoral observation strategy of the joint OAS/UN International Civil Mission to Haiti in 1995 as an example of the feasibility and practical benefits of greater human rights and democratic integration. The author concludes that second generation monitoring, with stronger, more uniform and broader mandates, is more suitable after the early transition to democracy, while third generation electoral observation, with its added attention to both legal-technical and contextual-human rights factors, may be more appropriate during this transition period.

En matière d'observation du processus électoral dans les pays du Tiers Monde, les mouvements pour la démocratie et ceux qui militent pour les droits de la personne ont toujours été deux solitudes, en ce sens ce que les premiers privilégient la protection de la majorité, l'évaluation statistique et les institutions officielles et que les seconds axent leur intervention sur les droits des minorités, les études de cas et les secteurs d'activité à base populaire. Cette étude offre l'exemple de la stratégie d'observation des élections utilisée en 1995 en Haïti par la Mission civile internationale conjointe OÉA/ONU pour illustrer la faisabilité et les avantages d'ordre pratique de la valorisation des droits de la personne et de l'intégration démocratique. L'auteur conclut que, fortes d'un mandat plus rigoureux, plus uniforme et plus étendu, les missions de surveillance de la deuxième génération conviennent mieux lors d'élections tenues après les premiers temps d'une transition vers la démocratie, alors que celles de la troisième génération, qui sont également axées à la fois sur les éléments juridico-techniques et sur les droits de la personne et le contexte, sont peut-être plus utiles pendant la transition.


Canada's Cultural Policies: You Can't Have it Both Ways

Keith Acheson and Christopher Maule

Most of the recent trade disputes involving Canadian cultural industries arise from inconsistencies between Canadian domestic policies and international commitments that are increasingly in line with the rising importance of international commercial opportunities for these industries. This article analyzes the implications for Canadian foreign economic policies of these disputes by focusing on the recent case involving the establishment of the New Country Network (NCN) and the end of the Country Music Television network (CMT). The authors use the NCN/CMT case to illustrate the contradictions and difficulties that have arisen with the current policies and to argue that they are no longer sustainable in the light of changing technology and institutional relationships.

La plupart des différends commerciaux qui ont touché récemment les industries canadiennes de la culture découlent de certaines discordances entre les politiques nationales du Canada et les engagements internation aux qui vont de plus en plus depair avec l'importance croissante que les potentialités commerciales internationales représentent pour ces mêmes industries. Cet article fait l'analyse des répercussions de ces différends pour les politiques commerciales du Canadaen prenant pour exemple un cas récent, l'entrée en ondes de la chaîne New Country Network (NCN) et la disparition de la chaîne Country Music Television (CMT). Les auteurs s'inspirent du dossier NCN/CMT pour illustrer les problêmes et les contradictions attribuables aux politiques actuelles, affirmant que ces politiques ne sont plus tenables étant donné l'évolution de la technologie et des relations institutionnelles.


World Social Policy Conferences as Rule-making and a Decentralized Canadian Federation

Christine Elwell

During a period when there is a growing need for global governance in the area of social policy and there is, at the same time, a devolution of power from the federal to provincial levels, it will be important for Canada's provinces to play a role in setting the international social agenda. The author cautions that maintaining the status quo will lead to a serious vacuum of state authority over social policy at both levels of government. Moreover, the current rather ad hoc practice of co-operative federalism in this area is not sustainable in the long term. The author concludes by recommending two options: a transfer of further authority to the provinces so they can participate directly in this process; or a transfer of further authority to the federal government to implement international social policy commitments, either generally or under its power to negotiate international trade agreements.

À une époque où, en fait de politique sociale, la nécessité d'une conduite planétaire des affaires de l'État se fait de plus en polus sentir et où, simultanément, le palier fédéral canadien effectue une dévolution de pouvoirs au profit des provinces, il deviendra impératif que ces dernières puissent intervenir dans l'établissement de l'agenda international en matière sociale. L'auteur fait ici une mise en garde en soutenant que le maintien du statu quo conduirait à une carence grave de l'autorité de l'État sur la politique sociale au niveau des deux ordres de gouvernement. Par ailleurs, l'actuelle formule de fédéralisme coopératif utilisée un peu au cas par cas dans ce domaine n'est pas viable à long terme. L'auteur conclut en recommandant deux options: transférer davantage de pouvoirs, soit aux provinces pour leur permettre de prendre directement part au processus, soit au palier fédéral pour qu'il puisse honorer des engagements internationaux en matière de politique sociale, que ce soit d'une façon générale ou en vertu du pouvoir qu'il a de négocier des accords commerciaux internationaux.


Foreign Policy, Foreign Service and the 21st Century: The Challenge of Globalization

Daryl Copeland

The author argues that years of budget-cutting and bureaucratic mismanagement have left the Department of Foreign Affairs and International Trade (DFAIT) in disarray with the departure of many junior and middle-level foreign service officers and a disturbingly low level of morale among those who remain. Moreover, Canadian diplomacy --through it embrace of globalization and export-drive economic policies-- appears to be self-contradictory, creating some of the very problems which it then seeks to help solve. In spite of these problems, however, the author does see some encouraging signs for the future, as Canadian foreign policy brings to focus its efforts both functionally and regionally.

L'auteur constate que plusieurs années de compressions budgétaires et d'incurie bureaucratique ont plongé le ministère dans le désordre le plus complet, marqué par le départ de plusieurs agents du cadre inférieur et intermédiare du service extérieur et par une baisse inquiétante du moral des fonctionnaires restés en poste. Par ailleurs, la diplomacie canadienne --par son dessein de modialisation et ses politiques économiques axées sur l'exportation-- semble elle-même se contredire en créant certains des problèmes qu'elle tente ensuite d'aider à résoudre. En dépit de ces problèmes, l'auteur perçoit néamoins certains signes qui augurent bien pour l'avenir, en ce sens que la politique étrangère du Canada commence à se mieux polariser à la fois sur le plan fonctionnel et sur le plan régional.


Canada, China and the Future of Hong Kong

Parliamentary International Forum


Policy Options

Canadian Centre for Foreign Policy Development