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Vol. 4, No. 1 (Spring 1996)

International Migration

Commentary/Commentaire

Book Reviews/Critiques de livres


The Challenge of Responding to International Migration

Evan H. Potter


How Aid, Trade and Development Affect Migration

Dane Rowlands and Ann Weston

This article reviews the current literature on the effects of aid, trade, and development on international migration. It begins with a quantitative and qualitative snapshot of international migration, which is used to identify patterns and trends as well as gaps in the current statistics. The descriptive section is followed by an outline of the general theories of international migration. The article then examines the evidence on how government policies as well as the relative levels of development in source countries affect the magnitude and structure of emigration. The effects of aid, trade, and investment on migration are then evaluated from the perspective of their indirect effects on development as well as their potential direct effects. Examples from specific cases are used throughout to illustrate the complexities of migration determinants. A final section examines the policy implications, draws general conclusions, and suggests areas for further research.

Cet article fait le point sur les ouvrages actuels sur les incidences de l'aide, du commerce et du développement sur la migration internationale. Les auteurs commencent par un instantané quantitatif et qualitatif de la migration internationale, dont ils se servent pour cerner les courbes et les tendances ainsi que les lacunes dans les statistiques actuelles. Cette description débouche sur un exposé des théories générales de la migration internationale. Suit un examen de la preuve concernant la manière dont les politiques gouvernementales et les niveaux relatifs de développement dans les pays sources influent sur l'ampleur et la structure de l'émigration. L'article évalue ensuite les effets de l'aide, du commerce et des investissements du point de vue de leurs répercussions indirectes sur le développement ainsi que de leurs éventuelles répercussions directes. Des exemples particuliers servent tout au cours de l'article à illustrer les complexités des facteurs de migration. Dans un dernier volet, les auteurs se penchent sur les implications de la politique, tirent des conclusions générales et proposent des secteurs susceptibles d'un complément de recherche.


The Impact of International Migration on Security and Stability

Nazaré Albuquerque Abell

This article begins by arguing that international migration flows are an aspect of a global post-Cold War security problem. It examines the impact of migration flows on the security and stability of the South, for much of the burden of large migration flows is felt by countries in the Third World. Indeed, these regions have provided numerous instances in which migration has posed threats to the national security and political stability of host countries, home countries, of the region, and in some instances have presented the international community with a challenge. The article then examines the perception of migration as a threat in the West. The author is of the opinion that more often, governments in the West fear that migration will mean a cultural and social swapping, ethnic conflict, and crime. Case studies are used to illustrate the arguments put forward. The article then examines responses to the global migration crisis, identifying dilemmas and gaps in our knowledge. The final section considers ways in which states could meet the international migration dilemma.

L'auteur soutient d'abord que la migration internationale découle d'un aspect d'un problème de sécurité de l'après-Guerre froide mondiale. Il examine les incidences des flux de migration sur la sécurité et la stabilité du Sud, car ce sont les pays du Tiers-Monde qui en ressentent le plus lourdement le fardeau. De fait, ces régions ont vécu de nombreux cas où la migration a compromis la sécurité nationale et la stabilité des pays hôtes, des pays d'accueil, de la région et même, parfois, posé un défi pour la collectivité internationale. L'article examine ensuite la perception de la migration comme menace dans l'Ouest. L'auteur estime que, souvent, les gouvernements occidentaux craignent que la migration ne soit synonyme de troc socio-culturel, de conflit ethnique et de crime. Il se fonde sur des études de cas pour illustrer ce qu'il avance. L'article examine ensuite les réactions à la crise de la migration mondiale, cernant les dilemmes et les lacunes dans nos connaissances. Dans la dernière section, l'auteur se penche sur les moyens par lesquels les États pourraient se sortir du dilemme de la migration internationale.


Rocks and Hard Places: Bad Governance, Human Rights Abuses, and Population Displacement

Kenneth D. Bush

This article examines human rights abuse and "bad governance" as factors in forced migration. More specifically, it focuses on militarized violence as the most extreme cause of displacement internally and internationally. The article discusses the potentially precarious position of refugees and the historical pattern of displacement. It argues that the formulation of a set of policies to respond to the more than 16 million refugees and 26 million internally displaced people will inevitably need to confront some of the most pressing problems of contemporary politics, such as failed states, "ethnic" violence, systemic human rights abuse, arms trafficking, and resource mismanagement. Ultimately, the policy objective must be to improve bad governance before it degenerates into the levels of violence that create massive refugee flows.

Cet article porte sur l'abus des droits de la personne et le "mauvais gouvernement" comme facteurs de migration forcée. Plus particulièrement, il cerne la violence militarisée comme cause la plus extrême de déplacement à l'échelle nationale et internationale. L'auteur traite de la position possiblement précaire des réfugiés et des tendances historiques du déplacement. Il soutient que, dans l'élaboration d'un jeu de politiques visant à réagir aux plus de 16 millions de réfugiés et 26 millions de personnes déplacées à l'échelle nationale, il faudra inévitablement faire face à certains des problèmes les plus pressants de la politique contemporaine, notamment les États qui ont connu l'échec, la violence «ethnique», l'abus systémique des droits de la personne, le trafic d'armes et la mauvaise gestion des ressources. En dernière analyse, la politique doit viser à améliorer le mauvais gouvernement avant qu'il ne dégénère et n'atteigne les niveaux de violence qui causent les flux massifs de réfugiés.


International Mechanisms for Addressing Migration

Peter J. Stoett

This article focuses on the increasing array of intergovernmental and non-governmental organizations with specific or linked mandates related to migration issues. The United Nations (UN), and in particular the Cairo International Conference on Population and Development (ICPD), has gone some way toward making migration a priority issue-area. However, with the very notable exception of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) Ñ which is mandated to assist exclusively involuntary migrants Ñ important players such as the International Organization for Migration (IOM) and related non-governmental organizations exist outside the formal UN framework. This article asks whether, in this age of globalization, the old order of migration policy, which centred on the promotional and prohibitory role played by governments, is being surpassed by a new order in which governments are increasingly unable to control mass migration in a unilateral fashion. Is it time that international organizations play the roles once played by governments, including for example setting migration policies which have been co-ordinated on a multilateral level? The author concludes that, despite increased activity on the part of multilateral institutions since the Second World War, this is still far from the case. The analysis is broken into four basic sections: (1) the role of the UN system in the migration issue-area; (2) non-UN intergovernmental and regional mechanisms (most notably the IOM and the European Union); (3) the contemporary refugee crisis and the response of the UNHCR/non-UN bodies; and (4) a discussion of neglected areas in the international response to population displacements.

L'auteur met l'accent sur le nombre croissant d'organisations intergouvernementales et non gouvernementales dotées de mandats spécifiques ou interreliés en matière de migration. Les Nations Unies (NU) et, plus particulièrement, la Conférence internationale du Caire sur la population et le développement (CICPD) ont beaucoup contribué à faire de la migration une question prioritaire. Toutefois, à la fort notable exception du Haut-Commissaire des Nations Unies pour les réfugiés (HCNUR) ¬ dont le mandat consiste à aider exclusivement les migrants involontaires ¬, d'importants intervenants comme l'Organisation internationale pour la migration (OIM) et des organisations non gouvernementales connexes existent à l'extérieur du cadre officiel des NU. L'auteur se demande si, à l'ère de la mondialisation, le vieil ordre de la politique de migration, qui mettait l'accent sur le rôle promotionnel et prohibitif des gouvernements, n'est pas en voie de céder la place à un nouvel ordre dans lequel les gouvernements sont de plus en plus incapables de contrôler unilatéralement la migration de masse. Le temps est-il venu pour les organisations internationales de jouer les rôles qui appartenaient autrefois aux gouvernements, notamment, par exemple, l'établissement de politiques de migration coordonnées sur un plan multilatéral? L'auteur conclut que, malgré l'activité accrue des institutions multilatérales depuis la Seconde Guerre mondiale, c'est loin d'être encore le cas. L'analyse est répartie en quatre sections fondamentales: (1) le rôle du système des NU dans le secteur de la migration; (2) les mécanismes intergouvernementaux et régionaux autres que ceux des NU (plus particulièrement l'OIM et l'Union européenne); (3) la crise des réfugiés contemporaine et la réaction du HCBUR et des organismes autres que ceux des NU; et (4) une discussion concernant les secteurs négligés dans la réaction internationale aux déplacements démographiques.


New Measures in Conflict Prevention

Keith Martin


National Unity and Canadian Foreign Policy

Catherine Cano, Desmond Morton, Richard Gwyn, and John Cruickshank


Book Reviews

Valerie Percival, James Moore, Derek Lee