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Vol. 3, No. 1 (Spring 1995)

Special G7 Issue


Canada and the 1995 G7 Summit

Louise Frechette

This introductory article examines the changes which have occured in the international economy in the four decades since the founding of the major multilateral financial institutions. The Halifax Summit will provide G7 nations with an opportunity to reach a consensus on the on the future structure and capabilities of international financial organizations like the World Bank and the IMF. Although special attention will be paid to the need to manage shocks in the international financial system, related issues like resource priorities, policy direction, and management structures must also be addressed.

Ce premier article examine les changements qui se sont produits dans l'économie internationale au cours des quatre décennies suivant l'établissement des grandes institutions financières multilatérales. Le Sommet d'Halifax donnera aux pays du G7 une occasion d'en arriver è un consensus sur la structure et les capacités futures d'organisations financières internationales comme la Banque Mondiale et le FMI. On accordera une attention particulière à la nécessité de gérer les chocs dans le système financier international, mais il faudra aussi examiner des questions connexes, notamment les priorités en matière de ressources, les grandes questions d'orientation et les structures de gestion.


Summitry and the International Monetary System: The Past as Prologue

Wendy Dobson

The article begins by noting the role of the Summits in meeting an implicit demand for policy coordination among Summit participants. It details the evolution of the Summit from a forum to set initiatives to an occasion for issue identification. The discussion then moves to consider the growing challenges to the ability of governments to regulate the international monetary system in the face of an increasing vital private sector. Several suggestions for reform are offered to facilitate a more effective international monetary system and a more relevant G7 Summit. Opportunities for a more "business-like" Summit are examined including greater economic coordination among Summit members and the creation of mechanisms for the broader participation of "star economic performers" which are not included in the G7.

L'article commence par exposer le rôle des sommets pour ce qui est de satisfaire à un besoin explicite de coordination des politiques chez les participants. Il détaille l'évolution du Sommet d'une tribune d'établissement d'initiatives à une occasion de cerner des questions. On passe ensuite à un examen des défis croissants qui se posent pour la capacité des gouvernements de régir le système monétaire international face à un secteur privé de plus en plus crucial. Plusieurs suggestions de réforme sont avancées en vue de faciliter un système monétaire international plus efficace et un Sommet du G7 plus pertinent. L'auteur examine des possibilité d'en faire un Sommet "plus commercial", notamment par une plus forte coordination économique entre les membres du Sommet et la création de mécanismes permettant une plus grande participation de la part de <pays superperformants> sur le plan économique, qui ne sont pas inclus dans le G7.


Reform of the International Financial Institutions

John Williamson

The recent Mexican peso crisis illustrates both the importance and the limits of the IMF as it now exists. This article identifies two weaknesses in particular which must be addressed if the Fund is to continue role at the centre of international financial coordination. First, the IMF needs adequate resources - and a "quick-disbursing facility" - with which to help countries that are threatened by sudden shifts in the flow of international capital. Second, enhanced IMF surveillance should focus primarily, but not exclusively, on currency alignments and the policies of all states which are of systemic significance. The article also considers the prospects of improving the World Bank and regional development banks by concentrating on raising the income of the world's "absolute poor."

La récente crise du peso mexicain illustre à la fois l'importance et les limites du FMI tel qu'il existe à l'heure actuelle. L'article cerne deux lacunes en particulier qu'il faut combler pour que le Fonds puisse poursuivre son rôle de centre de coordination financière internationale. Premièrement, le FMI a besoin de ressources adéquates „ et d'un "mécanisme de paiement rapide" „ aux fins d'aider les pays que menacent de subites fluctuations dans le flot du capital international. Deuxièmement, une meilleure surveillance du FMI devrait cibler principalement, mais pas exclusivement, l'alignement des devises et les politiques de tous les états qui revêtent une importance systémique. L'article se penche également sur les perspectives d'amélioration de la Banque Mondiale et des banques régionales de développement, en se concentrant sur le relèvement du revenu des <<pauvres absolus>> du monde.


International Financial Institutions and the World Trade Organization: Making the Linkages Work

Murray Smith

The article first examines the mutually reinforcing linkages between the international financial system and international trade in the early post-Second World War period. It then narrates the subsequent division of labour between international financial institutions and the General Agreement on Tariffs and Trade (GATT), with the former concentrating on developing countries and the latter on industrialized states. The reintegration of transitional economies, the need for stability in global financial markets and the creation of the World Trade Organization call for a review of the interaction between trading rules and financial institutions. This task must be taken up, in part, by the G7 leaders during the 1995 Halifax Summit.

L'article examine d'abord les liens qui ont renforcé réciproquement le système financier international et le commerce international au lendemain de la Seconde Guerre mondiale. Il retrace ensuite la répartition subséquente de la main-d'oeuvre entre les institutions financières internationales et l'Accord général sur les tarifs et le commerce (le GATT), les premières se concentrant sur les pays en voie de développement et le second, sur les pays industrialisés. La réintégration des économies de transition, la nécessité de stabilité dans les marchés financiers mondiaux et la création de l'Organisation mondiale du commerce exigent un examen de l'interaction entre les règles du commerce et les institutions financières. Cette tâche doit incomber, du moins en partie, au dirigeants du G7 lors du Sommet de 1995 à Halifax.


Canada and the 1995 Halifax Summit: Developing Canada's Position

Bill Graham

The House of Commons Standing Committee on Foreign Affairs and International Trade has recently completed a detailed review of the G7 process - focusing on the reform of the international financial institutions which is the overall theme of the 1995 Halifax Summit. This article highlights the experiences and impressions of the Committee, focusing especially on role of private capital as a source of finance for developing countries, the problems and prospects of the Bretton Woods institutions - including the IMF's role in currency stabilization, and the reaction of the U.S. to the reform process. The article concludes with a discussion of global governance issues and the demand for more a "democratic" policy process.

Le Comité permanent des affaires étrangères et du commerce international de la Chambre des communes a récemment achevé un examen détaillé du processus du G7 „ en mettant l'accent sur la réforme des institutions financières internationales, qui sera le thème général du Sommet 1995 à Halifax. Cet article met en relief les expériences et les impressions du Comité et porte en particulier sur le rôle du capital privé comme source de financement des pays en voie de développement, les problèmes et les perspectives des institutions de Bretton Woods „ y compris le rôle du FMI dans la stabilisation des devises et la réaction des É.-U. au processus de réforme. L'article conclut par un exposé sur les questions de direction des affaires publiques mondiales et l'exigence d'un processus plus "démocratique" d'établissement de politiques.


Preparing for the Halifax Summit: Reflections on Past Summits

James (Si) Taylor

Following a brief discussion of the evolution of summitry in general, this article addresses issues affecting the conduct of G7 summits in particular. The author surveys the development of the Summit from an economic forum to a mechanism for more general foreign policy coordination by Summit leaders. Two final sections recount the history of Canadian participation in this process, with reference to the multilateral orientation of Canada's foreign policy.

Après une brève discussion de l'évolution de la tenue de sommets en général, cet article se penche sur les questions qui touchent la tenue des sommets du G7 en particulier. L'auteur retrace l'évolution du Sommet d'une tribune économique à un mécanisme de coordination plus générale des politiques étrangères par les dirigeants du Sommet. Les deux dernières sections brossent l'historique de la participation canadienne à ce processus, en fonction de l'orientation multilatérale de la politique étrangère du Canada.


Should Canada Stay in the G7?

Robert Wolfe

Of course it should. This article asserts that G7 membership benefits Canada, and vice versa, and it outlines the overall contribution of the Summit to the process of global governance. The question of reducing or enlarging the Summit membership is also considered, with special emphasis on China and Russia as candidates for a new G8. The article concludes that the present G7 is important for the coordination of global policies, and that while reform is clearly required, changes in membership clearly are not.

Bien sür que oui. L'article affirme que le fait d'être membre du groupe des sept est avantageux pour le Canada et, vice versa, il expose la contribution globale du Sommet au processus de direction des affaires publiques mondiales. L'auteur se penche aussi sur la question de réduire ou d'élargir la composition du Sommet, en mettant en particulier l'accent sur la Chine et la Russie comme candidates à un nouveau G8. L'article conclut que le G7 actuel est important pour la coordination des politiques mondiales et que, bien qu'une réforme s'impose de toute évidence, il n'y a manifestement pas lieu de modifier la composition du groupe.


The Diplomacy of Concert: Canada, the G7 and the Halifax Summit

John Kirton

This article maintains that Canada has been largely successful in exercising influence through the Summit process. This success is underscored by the role of the Summit as a centre of global governance and Canada's ability, within this setting, to assert its interests through the formation of fluid coalitions. Given Canada's past performance and its status as host of the Halifax Summit, Canadian participation can again be expected to be successful and influential in a number of issue areas including reform of both international financial and development institutions, international trade, and peacekeeping.

Cet article fait valoir que le Canada a réussi dans une large mesure à exercer de l'influence par l'intermédiaire du Sommet. Ce succès est souligné par le rôle du Sommet comme centre de direction des affaires publiques mondiales et par la Capacité du Canada, dans ce cadre, de défendre ses intérêts par la formation de coalitions fluides. Compte tenu du rendement passé du Canada et du fait qu'il est l'hôte du Sommet d'Halifax, il faut s'attendre à ce que la participation du Canada soit encore une fois fructueuse et influente relativement à un certain nombre de questions, notamment la réforme des institutions de finances et de développement internationales, le commerce international et le maintien de la paix.


Russia and the G7

Neil MacFarlane

Leaders at the Halifax Summit will be confronted with sustained Russian pressure for full Summit membership. This article maintains that Russian demands are not justified by Russia's economic performance in relation to that of current Summit members. Appeals for Russian membership are further undermined by non-economic factors, particularly that country's failure to adhere to implicit or explicit G7 norms in areas such as Chechnya, the sale of nuclear technology, and the resurgent nationalism and unilateralism in Russia's foreign policy. In order to help Russia adapt to Summit diplomatic processes - without rewarding incompetent economic practices or intransigence in foreign affairs - the current practice of including Russia in political, but not economic, discussions may be the best available option.

Les dirigeants au Sommet d'Halifax subiront des pressions constantes de la Russie qui voudrait participer de plein droit au Sommet. L'article soutient que le rendement économique de la Russie par rapport à celui des membres actuels du Sommet ne justifie pas les exigences russes. Les appels en faveur de l'adhésion de la Russie sont en outre minés par des facteurs non économiques, en particulier le non-respect de ce pays de normes implicites ou explicites du G7 dans des régions comme la Tchétchénie, la vente de techniques nucléaires et le nationalisme et l'unilatéralisme qui ressurgissent dans la politique étrangère de la Russie. Pour aider la Russie à s'adapter aux processus diplomatiques du Sommet „ sans pour autant récompenser des pratiques économiques incompétentes ou des intransigeances dans les affaires étrangères „, la meilleure solution serait peut-être encore de continuer à inclure la Russie dans les discussions politiques, mais pas économiques.


Seeking Certainty and Finding None: Reflections on the 1994 Canadian Foreign Policy Review

Heather A. Smith

After a chapter-by-chapter summary of the Review, including themes such as globalization, new definitions of security, and the democratization of the foreign policy process, this article assesses the Review's success in fulfilling its mandate. The article suggests that, while the Review addresses a range of current challenges, it arrives at only ambiguous conclusions in relation to important areas such as change in the international order and Canada's role as a middle power.

L'article donne une chronique des plus récents examens, de leurs racines qui se trouvent dans la plateforme du gouvernement libéral actuellement au pouvoir à l'apport des universitaires et des organisations professionnelles, en passant par les travaux des comités parlementaires compétents, de même qu'au Livre blanc de la défense de 1994 et aux positions du gouvernement en matière de politique étrangère exposées dans Canada in the World. Ce compte rendu détaillé donne un précieux historique du processus qui a aidé à établir ces importantes positions en matière de politique, y compris les contributions et les politiques des participants non gouvernementaux.


The Public Politics of the Canadian Defence and Foreign Policy Review

Denis Stairs

This article chronicles the most recent reviews from their roots in the platform of the current Liberal government, to the in-put of academics and professional organizations, through the work of the relevant Parliamentary committees, and to the 1994 Defence White Paper and the government's foreign policy positions outlined in Canada in the World. This detailed account provides vital background on the processes which helped to determine these important policy positions, including both the contributions and politics of the non- governmental participants.

Après un résumé chapitre par chapitre de l'examen, notamment des thèmes comme la mondialisation, de nouvelles définitions du terme sécurité et la démocratisation du processus d'établissement de la politique étrangère, cet article évalue la mesure dans laquelle l'examen a rempli son mandat. Il avance que, bien que l'examen ait porté sur tout un éventail d'impératifs actuels, il n'en arrive qu'à des conclusions ambiguës relativement à d'importants secteurs comme l'évolution de l'ordre mondial et le rôle du Canada comme moyenne puissance.