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Vol. 12, No. 1 (Spring 2005)

Feature Essays

Book Reviews

  • Street Protests and Fantasy Parks:  Globalization, Culture and the State  edited by David Cameron and Janice Stein; Globalization: Capitalism and its Alternatives by Leslie Sklair
    Elizabeth Smythe
  • Response to Don Munton's Book Review of While Canada Slept: How We Lost Our Place in the World (CFP Vol. 11, No. 3)
    Andrew Cohen
  • Myths of the Golden Age
    Don Munton

Of Faultlines and Homefronts: A Letter to the Prime Minister

Heather A. Smith

“Dear Mr. Prime Minister” is designed to give a feminist perspective on the kind of Canada that is being created through the combined discourse of Prime Minister and academic/elite. First, the article shows that, yet again, there is an absence of feminist contributions to the definition of Canadian foreign policy. Secondly, the article shows that, while at first glance, the Prime Minister and the academic/elite perspectives seem far apart, they are, in fact, rooted in a common discourse that foregrounds the economic-security nexus. The article concludes by making some recommendations for change that draw on the liberal feminist and critical feminist traditions.

Cette lettre au Premier ministre veut présenter une perspective féministe face au genre de Canada qui ressort des discours du Premier ministre et des universitaires/élites. L'auteur note d'abord qu'encore une fois, la politique étrangère canadienne a été définie sans contributions féministes. Il soutient en outre que si, à première vue, les perspectives du Premier ministre et des universitaires/élites semblent très éloignées, elles sont en fait enracinées dans un même discours qui met au premier plan le lien économie-sécurité. L'article se conclut par quelques recommandations s'inspirant des traditions féministes libérales et féministes critiques


Canadian Foreign Policy: Does Gender Matter?

Claire Turenne Sjolander

The Department of Foreign Affairs has had a longstanding commitment to advance gender equality and women's human rights. This article looks first at the challenges facing women within the foreign affairs bureaucracy, and then examines Canada's support and encouragement of gender mainstreaming initiatives internationally. In comparing the Canadian commitment to gender mainstreaming abroad with its attempts to integrate women into the foreign policy establishment at home, the article points to some of the limits of the current efforts to include women and gender in foreign policy processes and policies. It suggests that these processes and policies cannot respond meaningfully to concerns about the place of women and gender in foreign policy, without first understanding the extent to which they reflect profoundly gendered premises about the nature of foreign service, on the one hand, and the structure of global order, on the other.

Le ministère des Affaires étrangères s'est engagé depuis longtemps à promouvoir l'égalité des sexes et les droits de la femme. Cet article porte sur les défis que rencontrent les femmes aux affaires étrangères et sur la mesure dans laquelle le Canada soutient et encourage les initiatives internationales visant à intégrer au courant dominant les rapports sociaux entre les sexes. En comparant ce que le Canada s'est engagé à faire à l'étranger et ce qu'il fait pour essayer d'intégrer les femmes dans le secteur de la politique étrangère canadienne, l'auteur fait ressortir certaines des limites des efforts menés actuellement pour inclure les femmes et l'égalité des sexes dans les pratiques et politiques des affaires étrangères. Il estime qu'il faut avant tout comprendre dans quelle mesure celles-ci reposent sur des hypothèses profondément sexistes quant à la nature des affaires étrangères, d'une part, et à la structure de l'ordre mondial, d'autre part.


Canada and Migrant Sex-work: Challenging the 'Foreign' in Foreign Policy

Leslie Ann Jeffrey

This article discusses the Canadian response to “trafficking in women” or migrant sex work as part of the construction of Canada's national identity as a “missionary” nation. By framing traffic in women as a foreign and immigration policy issue, the Canadian government allows for the externalization of the problem so that Canada retains its self-identification as a good, helpful nation – even as Canadian sex-trade and migration policies themselves constitute a large part of the problem. The article discusses the problems faced by migrant sex workers, the policy responses of the Canadian government, and the implications of those policy responses framed as rescue, rather than rights.

Cet article porte sur la réaction canadienne au « trafic des femmes » ou aux travailleurs du sexe migrants dans l'élaboration d'une identité nationale de « nation missionnaire ». En considérant le « trafic des femmes » comme une question de politique étrangère et d'immigration, le gouvernement canadien externalise le « problème » et tente de faire passer le Canada pour une « nation bonne et généreuse » – alors que le commerce du sexe canadien et les politiques d'immigration elles-mêmes font amplement partie du problème. L'auteur aborde les problèmes que rencontrent les travailleurs du sexe migrants, les réponses du gouvernement canadien et les conséquences de ces réponses présentées comme des « mesures de sauvetage » plutôt que des droits.


Peaceful, Tolerant and Orderly? A Feminist Analysis of Discourses of Canadian Values in Canadian Foreign Policy

Alison Howell

Discourses of Canadian values have been asserted with frequency in Canadian foreign policy documents and public pronouncements. Such statements frequently represent Canada as a peaceful, tolerant, and orderly liberal nation, free of inequalities. This article argues that this discourse has several effects. First, it serves to obscure on-going histories of marginalization in Canada that occur along the lines of gender, race, disability, sexuality, and class. Second, this discourse represents Canada as heroic and altruistic in its conduct overseas. This can be disrupted through feminist and anti-racist scrutiny of questionable actions abroad, including those undertaken in Somalia and Afghanistan. Third, discourses of Canadian values produce a narrative of “Canada the good” that is implicated in the governance of Canadians. Such discourses incite Canadians to autonomously self-govern in accordance with liberal citizenship, to live up to the standards of liberal behaviour set out in discourses of Canadian values. The article concludes with an exploration of the implications of this analysis.

Au Canada, on invoque constamment les « valeurs canadiennes » dans les documents et déclarations publiques de politique étrangère. On présente volontiers le Canada comme un pays pacifique, tolérant et de discipline libérale, qui rejette toute inégalité. L'auteur avance que ce discours a plusieurs effets. Tout d'abord, il obscurcit les histoires encore actuelles au Canada de marginalisation due au sexe, à la race, aux handicaps, à la sexualité et à la classe sociale. Deuxièmement, il présente le Canada comme un pays héroïque et altruiste dans son comportement à l'étranger. Or, un examen féministe et antiraciste de nos actions à l'étranger, notamment en Somalie et en Afghanistan risque de contredire de tels propos. Troisièmement, les discours touchant les « valeurs canadiennes »  mènent à parler du « bon Canada » impliqué dans la gouvernance des Canadiens. Un tel discours incite les Canadiens à s'autogouverner conformément à une citoyenneté libérale : à suivre les normes du comportement libéral énoncées dans les discours sur les valeurs canadiennes. L'auteur conclut par un examen des implications de cette analyse.


 Managing Trade Engagements? Mapping the Contours of State Feminism and Women's Political Activism

Christina Gabriel and Laura Macdonald

This article examines the impact on Canadian trade policy of the failure of official Canadian commitments to adopt gender equity policies. This failure must be understood within the context of broader restructuring of the Canadian state and state-society relations. As Jane Jenson and Susan Phillips have argued, the Canadian “citizenship regime” has undergone dramatic changes in recent years. Neo-liberal globalization destabilizes pre-existing divisions between the national and the international, and puts strain on domestic practices of citizenship and representation. In particular, the article focuses on two related and emerging phenomena. First, international gender commitments, such as those at the Beijing meeting, seem to produce a widening of political space for a gender inclusive polity, although, simultaneously, the commitment to gender-based analysis coincided with the Canadian state's retreat from materially supporting and empowering grassroots women's groups. Second, women's policy machinery, such as Status of Women Canada, and feminist bureaucrats, “femocrats”, have identified international trade as a key policy priority. However, this identification takes place at the margins of the liberal democratic state and under a set of structural constraints. As a result, attempts to promote a gender analysis of trade issues encounter the economic rationalism promulgated by the Department of Finance, and Department of Foreign Affairs and International Trade. The logic of economic rationalism is not gender sensitive. This has significant implications for the relationship between women's grassroots activism and those women pushing a feminist agenda within the state under the terms of economic globalization.

Cet article porte sur le fait que les déclarations officielles sur l'égalité des sexes n'ont pas d'échos dans la politique commerciale canadienne. L'auteur estime que cette lacune s'inscrit dans le contexte de la restructuration de l'état canadien et des relations état-société. Comme Jane Jenson et Susan Phillips l'ont déjà dit, le « régime de citoyenneté » canadien a subi ces dernières années des changements radicaux. Or, la mondialisation néo-libérale déstabilise les distinctions que l'on faisait entre le national et l'international et complique les pratiques nationales en matière de citoyenneté et de représentation. L'auteur signale en particulier deux nouveaux phénomènes qui sont liés. D'un côté, les engagements internationaux en matière d'égalité des sexes tels que ceux de la réunion de Beijing qui annonceraient un élargissement de l'espace politique incluant les deux sexes. Toutefois, cette promesse d'analyse comparative est malheureusement arrivée au moment où l'état canadien a cessé d'appuyer matériellement et de responsabiliser les organisations féminines. Deuxièmement, les responsables de l'élaboration des politiques concernant les femmes comme

Condition féminine Canada et les bureaucrates féministes ou « femmocrates » ont déclaré que le commerce international était une priorité essentielle. Toutefois, ceci reste en marge de l'état démocratique libéral et fonction d'une série de contraintes structurelles. Aussi, toute tentative d'analyse comparative des enjeux commerciaux fait face au rationalisme économique promulgué par les ministères des Finances et des Affaires étrangères et du Commerce international. Or, la logique du rationalisme économique n'est pas sensible à la spécificité des sexes. Cela entraîne de graves conséquences pour les relations entre les organisations féministes et les femmes préconisant un programme féministe national dans le contexte de la mondialisation économique.


L'impact des accords de commerce sur les Canadiennes: l'équité en emploi à titre d'étude de cas

Lucie Lamarche

On lit souvent que le gouvernement canadien ne dispose pas, ou ne souhaite pas disposer, des instruments appropriés afin de procéder à l'analyse systématique des effets de ses engagements commerciaux sur la légitimité et la légalité de ses politiques domestiques. Rares sont cependant les études qui s'attardent à un cas particulier. L'étude proposée concerne les droits de la personne et les politiques canadiennes d'équité en emploi. Elle révèle que la variable du «genre» dans la détermination des engagements du Canada en matière de commerce international n'est pas prise en compte. Elle nous apprend aussi que l'inertie constitue la cause principale de la négligence du législateur d'actualiser des politiques d'égalité selon le sexe et qui ont fait leur preuve. Les choix de politiques régulatoires, qualifiées de secondaires par rapport au commerce, comptent pour beaucoup dans l'appréciation de la qualité de vie des femmes, et ce partout dans le monde. L'examen des accords de commerce à l'aune des politiques sociales cruciales pour les Canadiennes révèle de nombreuses zones d'ombre qui constituent autant d'arguments à l'issue imprévisible. Il faut donc considérer sérieusement la proposition destinée à promouvoir le confinement de l'OMC à sa mission première, c'est-à-dire la libéralisation du commerce des biens, et ce notamment, au nom du droit constitutionnel des Canadiennes à l'égalité.

We often read that the Canadian government does not have, or does not wish to have, the appropriate tools to conduct a systematic analysis of the impact of its trade commitments on the legitimacy and legality of its domestic policies. Very few studies focus on a specific case. The proposed study looks at human rights and Canadian employment equity policies. It reveals that the gender variable is not taken into account in determining Canada's international trade commitments. It also shows that inertia is the main reason Parliament has not updated the policies on sexual equality that have proven their worth. The choices of regulatory policies, which are considered secondary to trade, are very important in assessing women's quality of life throughout the world. Reviewing trade agreements in the light of social policies that are crucial to Canadian women reveals many grey areas, whose outcomes are unpredictable. Therefore, serious consideration must be given to the proposal to restrict the WTO to its main responsibility, namely, liberalizing trade in goods, particularly in the name of Canadian women's constitutional right to equality.


Gendered Defences, Gendered Offences: What is at Stake in the Politics of Missile Defence?

Cristina Masters

Debates on missile defence are often framed around the technological feasibility of the system and the veracity of the threat of missile attack by so-called rogue states. Missing from these debates, however, is critical inquiry into the politics of identity and representation. Reading through critical feminism, this essay seeks to explore the question of what gendered representations are at stake in the desire for a protective shield. By focussing on the grammatical features of missile defence, this essay punctuates how it is already working in the political imaginaries of the United States and Canada in constituting particular techno-militarised masculine representations that effect how we understand our political reality, ourselves, and others in the world. In this, a particular vision of security is advanced, such that it precludes other possibilities for engaging in world politics that are not inherently violent.

Les débats sur la défense antimissile portent souvent sur les aspects technologiques du système et la véracité de la menace d'une attaque de missiles par des états dits voyous. Il manque toutefois à ces discours un examen critique de la politique d'identité et de représentation. Considérant le féminisme critique, cet essai tente d'aborder la question d'une représentation tenant compte des rapports sociaux entre les sexes dans la recherche d'un bouclier de protection. En faisant le point sur les caractéristiques grammaticales de la défense antimissile, l'auteur montre en quoi cela travaille déjà les imaginaires politiques des États-Unis et du Canada dans la constitution de représentations masculines techno-militarisées qui jouent sur la façon dont nous comprenons notre réalité politique, nous-mêmes et le reste du monde. À ce sujet, on avance une vision particulière de la sécurité qui exclut toute autre possibilité d'envisager une dynamique politique mondiale qui ne soit pas essentiellement violente.


Gender, Identity, and Human Security: Can We Learn Anything from the Case of Women Terrorists?

Gunhild Hoogensen

Can the notion of human security be effective in helping us to both understand and address the phenomenon of terrorism? This article attempts to explore the phenomenon of terrorism through a security lens, particularly through the use of human and societal security. It begins with a brief discussion of the efficacy of Canadian human security policy, noting that in its present form, Canadian human security is not capable of addressing the phenomenon of terrorism outside of traditional security parameters (protect the state and civilians within). The substance of the article focuses on the theoretical debates about security and further discusses how a gender approach to security exposes the power dynamics and inequalities of the security dynamic. An alternative approach is proposed, examining security from positions of dominance and non-dominance. To explore the relevance of this securities approach, a preliminary discussion of women terrorists is presented. The question as to whether or not human security applies to those who both suffer from, and cause, insecurity is raised. It is argued that for human security to have any efficacy with regard to the

phenomenon of terrorism, the inequalities that lie behind the violent acts need to be recognized as a part of the security dynamic.

La notion de sécurité humaine peut-elle nous aider à la fois à comprendre et à traiter du terrorisme? Cet article tente d'explorer ce phénomène du point de vue de la sécurité et surtout de la sécurité humaine et sociétale. Il aborde d'abord brièvement la politique de sécurité humaine canadienne, précisant que, dans sa forme actuelle, celle-ci ne peut appréhender le phénomène du terrorisme en dehors des paramètres traditionnels de la sécurité (protection de l'État et des civils). Le fond de l'article est le débat théorique concernant la sécurité et le fait qu'en matière de sécurité, une démarche comparative entre les sexes fait ressortir la dynamique du pouvoir et les inégalités propres à la dynamique de la sécurité. Ainsi propose-t-on une démarche différente, en examinant la sécurité dans des situations de dominance et de non-dominance. Pour juger de la pertinence d'une telle démarche, on ébauche une discussion préliminaire des femmes terroristes. On se demande si la sécurité humaine s'applique à ceux qui souffrent d'insécurité et à ceux qui la provoquent. On estime que, pour que la sécurité humaine fasse le poids face au phénomène du terrorisme, il faut reconnaître, dans le contexte de la dynamique sécuritaire, les inégalités qui sont sources d'actes de violence.


Social Contagion and the Female Face of Terror: New Trends in the Culture of Political Violence

W. Andy Knight and Tanya Narozhna

Increased incidents of female terrorism in places like Chechnya, the Middle East, and Sri Lanka warrant a deeper analytical exploration of what motivates these women to perpetuate such violent acts. This article is grounded on an empirical examination of the recent rash of female suicide bombers in Chechnya and Russia, so as to develop a critical perspective on female terrorism, and to complement the more abstract theoretical thinking about women and violence. We tackle the issue of the link between women and violence, showing the complexity of this problem and the shifts that have occurred, because of it, in gender relations. Our framework of analysis includes: a brief overview of traditional theorizing about gender and violence; an historical and chronological look at the female suicide bombing phenomenon; profiles of recent female suicide terrorists in Chechnya and Russia; and an analysis of the motive(s) driving Chechen female suicide bombers.

La multiplication des incidents terroristes féminins dans des endroits comme la Tchéchénie, le Moyen- Orient et le Sri Lanka mérite une analyse approfondie de ce qui motive ces femmes à se livrer à ces actes violents. Cet article se fonde sur un examen empirique de l'augmentation récente du nombre d'attentats suicide commis par des femmes en Tchéchénie et en Russie et présente une perspective critique du terrorisme féminin qui complète la réflexion théorique, plus abstraite, sur les femmes et la violence. On s'interroge sur le lien entre les femmes et la violence, en montant la complexité de ce problème et la façon dont il a entraîné une transformation des relations entre les sexes. L'analyse inclut : un bref aperçu de la théorisation traditionnelle concernant les différences entre les sexes et la violence; un aperçu historique et chronologique du phénomène des attentats suicide perpétrés par des femmes; des profils de femmes auteurs d'attentats suicide terroristes récents en Tchéchénie et en Russie et une analyse des motifs les y poussant.