![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|||||||
![]() |
|||||||||||
|
![]() |
![]() |
![]() |
Graduate Calendar Archives: 1998 / 1999 |
![]() |
![]() |
FrenchDunton
Tower 1602 The DepartmentChair
of the Department, To be announced The program of studies leading to a Master of Arts degree in French consists of courses (0.5 credit each) covering the fields of French linguistics, linguistic analysis of literary discourse, literary history, and literary criticism. The availability of a great variety of courses and the existence of 20.580, 20.597, 20.598, and 20.599, in which the student establishes course content in consultation with his/her adviser, allow for considerable flexibility and choice in wide ranging or highly specialized studies. Qualifying-Year ProgramApplicants who hold a general (3 year) bachelors degree with at least B standing or higher, with a major in French, are required to register in the qualifying-year program (normally 5.0 credits in French chosen from those numbered at the 400-level), and maintain at least B+ standing overall, before proceeding to the M.A. program. Qualifying-year students should consult the Undergraduate Calendar for a listing of 400-level courses. Master of ArtsAdmission RequirementsThe normal requirement for admission into the masters program is an Honours B.A. in French with at least high honours standing (normally B+ or better in honours subject; B or better overall). Program RequirementsStudents establish their programs in consultation with an adviser from the Department who will normally be the graduate supervisor or the professor with whom they take 20.597, 20.598, or 20.599. The following three options are available:
With the approval of the supervisor of graduate studies, M.A. students in French may select the equivalent of 1.0 credit at the graduate or senior undergraduate level outside the 500-level courses offered by the Department. Guidelines for Completion of Masters DegreeNormally, all full-time students are expected to fulfil the requirements of the M.A. program by the end of the fifth term of study. Generally, students should be able to complete their program within four terms. Academic StandingA grade of B or better must be obtained in each credit counted towards the masters degree. Graduate CoursesNot all of the following courses are offered in a given year. For an up-to-date statement of course offerings for 1998-99, please consult the Registration Instructions and Class Schedule booklet published in the summer. F,W,S indicates term of offering. Courses offered in the fall and winter are followed by T. The number following the letter indicates the credit weight of the course: 1 denotes 0.5 credit, 2 denotes 1.0 credit. The graduate courses offered by the Department are open to students in the M.A. program and, with permission of the Department, to students in the qualifying-year program. For prerequisites, please consult the Department. French 20.501F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.502F1 Francophonie et français contemporains. État de la francophonie dans le monde. Sociolinguistique et évolution historique des français contemporains. Enjeux socio-économiques et politiques. Le français des Amériques. French 20.503W1 Questions de sémantique. Quest-ce que la compétence sémantique lorsquon parle une langue? Létude de cas concrets nous permettra de mettre en évidence à la fois laspect universel de la compétence sémantique et linfluence de lunivers conceptuel et culturel du français sur celle-ci. Lectures hebdomadaires, présentations en classe, travail final. French 20.504F1 Les anglicismes. Étude des sources des anglicismes que lon retrouve dans le lexique du français canadien. Analyse et critique des classements proposés par différents linguistes. Domaines, intégration des anglicismes. Conscience linguistique des sujets parlants face aux anglicismes. Enquêtes sur le terrain. French 20.506W1 Apprentissage des langues et cultures: universalité et racines. Une comparaison des stratégies dapprentissage dans différentes cultures nous permettra de dégager des traits universaux. Fait à partir de modèles puisés dans lenseignement du français en tenant compte des recherches contemporaines en sciences sociales. French 20.507W1 Poésie et traduction. Après une introduction théorique: définitions générales, traduction de la métaphore, des jeux de mots, traduction féministe, les exercices pratiques porteront sur la traduction en français de textes de poètes canadiens-anglais et anglophones et en anglais de textes de poètes québécois et francophones. French 20.520F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.541F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.542F1 Semio-rhétorique du théâtre hugolien. Hugo et le drame romantique. On lira toutes les pièces et on en proposera des analyses sémio-rhétoriques. Ouvrages à consulter: Pavis, P., Dictionnaire du théâtre (1980, 1987); A. Ubersfeld, Le Roi et le bouffon (1974), Lire le théâtre (2 vols. 1977, 1982). French 20.543F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.544F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.545F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.546F1 Le Roman au XVIIIe siècle: protéiforme, il triomphe malgré sa mauvaise réputation. Philosophique, autobiographique, érotique, épistolaire, ludique et parfois tout cela à la fois, il est aussi provocateur et... féminin. (Denon, Diderot, Voltaire, Marivaux, Crebillon fils, Laclos, Challes, Duclos, Mmes de Tencin, de Duras). French 20.547W Théâtre. A la lumière des théories brechtienne, spiraliste et postcoloniale, nous étudions la dramaturgie haïtienne (Frankétienne), martiniquaise (Césaire, Placoly) et guadeloupéenne (Condé) afin de cerner les éléments dune poétique théâtrale de la résistance, issue des sociétés franco/créolophones de la Caraïbe. French 20.548F1 Le Roman de la Table ronde. Analyse détaillée de deux romans de Chrétien de Troyes. Textes au programme: Le Chevalier de la Charrette, Le Conte du Graal, éditions critiques bilingues (ancien français et français moderne). French 20.549F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.550W1 Le féminisme littéraire. Études des questions principales abordées par lécriture et la théorie féministes, en France et au Québec (le rapport entre femmes et langage, lorigine maternelle, le corps sexué et lécriture). Textes de Luce Irigaray, Hélène Cixous, Denise Boucher, Nicole Brossard, France Théoret, Marguerite Duras. French 20.551F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.561F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.562F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.563F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.564F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.570F1
or W1 Topic may vary from year to year. French 20.580F1,
W1, S1 Sujet établi sur proposition de létudiant en consul-tation avec son conseiller. French 20.597F2,
W2, S2 French 20.598F2,
W2, S2 Tout(e) étudiant(e) qui ne fait pas de thèse, choisira un directeur détudes avec qui il/elle préparera un mémoire dune cinquantaine de pages sur un sujet de son choix. Ce travail sera sanctionné par un examen oral. French 20.599F4,
W4, S4 |
© 2025 Carleton University | 1125 Colonel By Drive, Ottawa, ON, K1S 5B6 Canada | (613) 520-7400 | Contact | Privacy Policy | ||